Zelf ondernemer zijn mét ondernemers, daar draait het om.

Tom Beltman

Initiatiefnemer MBI Community en M&A-specialist

Tom Beltman werkt al 17 jaar bij Marktlink. Na zijn studie bedrijfskunde zocht hij een baan in de corporate finance. Na een stageperiode bij een grote corporate speler wist hij dat hij zijn geluk daar niet zou vinden en kwam na een korte periode bij Marktlink Fusies & Overnames terecht. Op dat moment was het een clubje van slechts tien personen. Inmiddels is de fusie- en overnamespecialist uitgegroeid tot de grootste in Nederland. Dagelijks werken er 80 mensen aan alle vraagstukken rondom bedrijfsovernames. Naast zijn activiteiten als managing partner is hij samen met Marktlink ook een van de initiatiefnemers van de MBI Community.

 

“Ik ben een boerenzoon,” zegt Tom, “daardoor kun je wel stellen dat het ondernemerschap er vroeg in zat. Ik had ook tijdens mijn studie altijd al eigen bedrijfjes. Volgens mij is een  bedrijfsovername het meest emotioneel intensieve moment van het ondernemerschap. Ik sta ondernemers bij tijdens dit knooppunt in hun ondernemers carrière. Dat ik erbij mag zijn tijdens dat proces, is hartstikke boeiend en betekenisvol. In korte tijd snappen waaróm mensen iets willen kopen of verkopen, en dan vraag en aanbod samenbrengen vergt zowel inhoudelijke als menselijke kennis. De combinatie van het toepassen van die vaardigheden is wat mij energie geeft.”

Ervaring met MBI

“Als adviseur heb ik al vele MBI’ers bijgestaan. Door deze betrokkenheid ken ik het proces van een MBI goed. Persoonlijk heb ik binnen Marktlink een MBO gedaan, dit betekent dat ik als geen ander weet hoe het is om van loondienst door te groeien naar ondernemer,” legt Tom uit. Uit verscheidene onderzoeken, onder andere die van de KvK blijkt dat MBI’s ook erg succesvol zijn. 96% van de ondernemers die een MBI doen zijn na vijf jaar nog actief, in tegenstelling tot ‘gewone’ startende ondernemers waar na vijf jaar nog 50% actief zijn.

Start MBI Community

Een belangrijk deel van de dienstverlening van Marktlink is het samenbrengen  van vraag en aanbod. Uit onderzoek van Marktlink komt naar voren dat circa de helft van de ondernemers binnen nu en tien jaar hun bedrijf willen verkopen*. De verkopende ondernemer heeft doorgaans ook een belangrijke rol in het management. Bij verkoop ontstaat er hierdoor een gat in het management van de onderneming. Er is dus een vraag naar managers die zich willen inkopen in midden- en kleinbedrijven (MBI’s).  Naast deze  vraag ziet Marktlink dagelijks veel aanbod aan managers die de stap naar het ondernemerschap willen maken.

“Bij de verkoop aan een bedrijf komt er vaak ook een andere naam op de gevel,” vertelt Tom, “dat willen ondernemers vaak niet. Het is tenslotte hun nalatenschap. Bij de verkoop aan een persoon, een MBI’er, is dat veel minder vanzelfsprekend. Het bedrijf continueert vaker in de originele vorm.” Dan is er nog het feit dat er veel financiële kopers, ofwel investeerders in de markt actief zijn, die een bedrijf kopen maar niet per se willen managen.

“De vraag naar MBI’ers neemt toe om deze redenen,” zegt Tom. “Om die vraag en het aanbod van ‘MBI-plekken’ bij elkaar te brengen hebben we de MBI Community opgezet. Wat ik veel zie bij MBI-kandidaten is dat ze die ondernemersdroom hebben, die stip op de horizon waar ze naartoe werken.  Maar hoe ze daar komen en wat daarbij komt kijken hebben ze vaak geen idee van.”

Tot op heden was er geen plek beschikbaar waar deze kandidaten bij elkaar konden komen. “Daarom bestaat deze community ook, we willen een plek bieden waar mensen dezelfde ideeën hebben en waar ze kennis en kunde met elkaar kunnen uitwisselen.”

Marktlink en OPEN Business Leaders

De samenwerking tussen Marktlink en OPEN Business Leaders is er een die de gezamenlijke krachten bundelt. Marktlink heeft kennis van de overnamemarkt, en OPEN Business Leaders heeft kennis van het runnen van een netwerk. Samen kunnen zij ervoor zorgen dat MBI-kandidaten de beste match in hun mailbox krijgen.

“Een ‘Funda’ gaat er in deze markt nooit zijn,” zegt Tom. “Niemand gaat een bord in de voortuin van zijn of haar bedrijf zetten. Dit creëert veel te veel onrust. Als we samen met OPEN Business Leaders een waardevol platform kunnen bieden met duidelijke zoekprofielen, dan is het maken van die ideale match mogelijk. Enerzijds met de MBI-kandidaat als vrager, en de investeerders op zoek naar managers als aanbod aan de andere kant.”

Dus als je echt ondernemer wilt worden, dan is je aansluiten bij de MBI-community de eerste stap.”

 

Marktlink heeft een groot netwerk en een stevige positie in de markt. Jaarlijks worden ruim 300 MBI-testen ingevuld op de Marktlink-website. Dat wijst op een latente behoefte.

“Natuurlijk betekent dat niet dat die behoefte morgen ingevuld moet worden, maar ooit willen ze dat wel. Of dat nu over 5 of 10 jaar is, als zij zich aansluiten bij de MBI Community dan komen ze in ieder geval in het netwerk. Dus als je echt ondernemer wilt worden, dan is je aansluiten bij de community de eerste stap om het op termijn makkelijker te maken.”

Als je ondernemer wilt worden, dan laat je het je niet overkomen, je gaat zelf op zoek. Er is vraag naar MBI’ers, maar je moet jezelf aanbieden, laten weten dat je er bent. De eerste stap is je inschrijven, de tweede stap is meer kennis vergaren en de derde stap is actief aan de markt laten weten: ik ben er. Daar helpt de MBI Community je graag bij.

“Idealiter is er over vijf jaar een stabiele groep van 200 tot 300 MBI’ers waar telkens nieuwe bijkomen. Een MBI Community die de markt ook zonder meer weet te vinden op het moment dat er een transactie plaatsvindt en er management mist, dat ze het voorleggen bij de MBI Community. Jaarlijks zou de community dan leiden tot tien, twintig of dertig transacties. Hoe mooi zou dat zijn?”

*Op basis van de jaarlijkse Marktlink Marktmonitor uitgevoerd door SAMR i.o.v. Marktlink.

INTERVIEW NADINE KOOL
COÖRDINATOR
MBI COMMUNITY

TEKST KELLY WESTRA
CONTENT MARKETEER
MARKTLINK

11 DECEMBER 2018